صدای اذان در طول شبانه روز از کره زمین قطع نمی شود
کد خبر: 1359265
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶

صدای اذان در طول شبانه روز از کره زمین قطع نمی شود

گروه فعالیت های قرآنی: صدای اذان در کره زمین در تمام 24 ساعت طول شبانه روز قطع نمی شود و در هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.


به گزارش خبرگزاری بین ‏المللی قرآن(ایکنا) از گیلان و به نقل از «العرب آنلاین» عبد الحمید الفاضل، پژوهشگر اماراتی گفت: صدای اذان در کره زمین در تمام طول شبانه روز قطع نمی شود و در هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز می شود.



وی توضیح داد: گفتن اذان 4 دقیقه زمان لازم دارد و زمین داری 360 خط فرضی از قطب شمال به قطب جنوب است که معادل 360 درجه می باشد، هنگامی که مثلا ظهر شرعی در خط یک شروع می شود 4 دقیقه طول می کشد تا ظهر شرعی در خط دو شروع شود و این مدت معادل زمانی است که در خط یک اذان گفته می شود، به این ترتیب 360 ضربدر 4 می شود 1440 که معادل 24 ساعت است.



محمد چولابی، مدرس و قاری قرآن گیلانی در گفت وگو با خبرگزاری بین ‏المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، در این خصوص گفت: این امر نشان دهنده این است که هستی و آفرینش نیز هیچ گاه از تسبیح خداوند غافل نیستند و همه موجودات هستی در همه حال خداوند را پرستش می کنند و این ما هستیم که از تسبیح آن غافل هستیم.



تایید عقل، علم و شریعت



وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در خصوص اینکه صدای اذان در 24 ساعت شبانه روز قطع نمی شود، مطابق محاسبات علمی است و عقل و شریعت نیز به تایید آن می پردازند و بر آن صحه می گذارند.



حجت الاسلام والمسلمین کاظم غلام حضرت حجت، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان به خبرنگار ایکنا از گیلان، اظهار کرد: با کمی تأمل در عالم هستی پی می بریم که موجوات در تمامی حالات و لحظات مشغول تسبیح پروردگار هستند.



وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) می فرماید: «ای علی! اذان نور است»، افزود: رسول خدا(ص) فرموده اند که «انّ اهل السّماء لا یسمعون من اهل الارض شیئا الا الاذان»؛ «همانا اهل آسمان نمی شنوند از اهل زمین چیزی مگر اذان را» که این امر می تواند یکی از مصادیق قطع نشدن صدای اذان از روی کره زمین است.



اذان منبع درس‌های زندگی



عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: اذان از ابتدا تا انتها به مسئله توحید، نفی شرک، اسلامیت، خاتمیت و ولایت که به اعتقاد شیعه مربوط و از جمله مستحبات مؤکد است اشاره دارد که با توجه و تأمل می توان درس های زندگی را از آن استخراج نمود.



حجت الاسلام والمسلمین حمید پورعیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین ‏المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به وجود سوره های مسبحات در قرآن، اظهار کرد: سوره ‎های اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی سوره های مسبحات در قرآن هستند که با «سبح» «یسبح» «سبحان» آغاز می شوند.



تمام عالم هستی تسبیح گوی خداوند



وی با بیان اینکه تمام عالم هستی تسبیح گوی خداوند هستند، افزود: دیدگاه های اندیشمندان و عالمان امروز نیز به صراحت نسبت به این امر واقف هستند، شهید مطهری نیز در کتاب آشنایی با قرآن آورده است که تسبیح و تحمید خداوند در قرآن تاکید شده است.



عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان یادآور شد: قرآن در بعضی از بانات خود می گوید تمام ذرات وجود خدا را تسبیح و حمد می کنند، طبق منطق قرآن چوب، فلز و ذرات هوا تسبیح گوی خدا هستند و هرمولکول از مولکول های آب خدا را تسبیح می کند.



حجت الاسلام پورعیسی ادامه داد: تمامی ذرات عالم هستی در حال تسبیح و نحمید خداوند هستند و اذان هم چیزی جز ذکر نیست و مجموعه ای از اذکار است لذا اذان نیز که مجموعه ای از اذکار است در طول شبانه روز قطع نمی شود.

captcha